Directe instructiemodel

Wij maken bij ons op school gebruik van het directe instructiemodel. Dit model biedt als ondersteuning voor de lessen die de leerkrachten geven. Het helpt de leerkrachten, om lessen op verschillende niveaus aan te bieden. Wij vinden het erg belangrijk dat ieder kind tot zijn recht komt, en dat er naar de onderwijsbehoeften van ieder kind geluisterd wordt! 

Het directe instructiemodel (Sjoers, 2013) ziet er als volgt uit:

 

Zoals hierboven te zien is, maken wij gebruik van drie subgroepen. Subgroep 1 krijgt voor het zelfstandig werken een verlengde instructie. Deze instructie gaat over de les, en er worden vaak enkele opdrachten samen met de leerlingen gemaakt. Subgroep 2 gaat na de instructie zelfstandig aan het werk. Subgroep 3 wordt, na het activeren van de voorkennis, aan een denkactiviteit gezet. Deze leerlingen kunnen zo op hun eigen niveau werken. Na het zelfstandig werken krijgt deze groep ook instructie. Deze instructie sluit aan op de eerder gemaakte denkactiviteit. Door gebruik te maken van bovenstaand model zorgen wij er als school voor dat wij aansluiten op de verschillende niveaus van de leerlingen in de groep.