Missie

Ieder kind heeft dingen waar hij goed in is en ieder kind heeft ook dingen waar hij minder goed in is of die hij niet kan. Bij OBS de Toekomst is elk kind welkom, het maakt niet uit of je ergens goed of minder goed in bent. We zijn een openbare school en proberen ons onderwijs zo goed mogelijk aan te passen, zodat elk kind zich welkom voelt. Het met en van elkaar leren staat hierbij centraal, tijdens onze lessen maken we dan ook veel gebruik van coöperatieve werkvormen. OBS de Toekomst is ervan overtuigt dat elk kind op een andere manier leert en zijn eigen talent heeft. De acht intelligenties van Gardner staan hierbij centraal, we proberen in ons onderwijs gebruik te maken van deze verschillende intelligenties. De kinderen krijgen bij ons een stukje verantwoordelijkheid. Ze zijn verantwoordelijk voor de materialen in de klas en kunnen inbreng geven over een onderwerp in een les.

Visie

 

Visie op het leren van onze leerlingen:

Elk kind is uniek en heeft zijn eigen talenten. De talenten en interesses van de kinderen zijn de uitgangspunten van ons onderwijs. Wij zijn er als school van overtuigt dat een kind zich competent moet kunnen voelen, het gevoel moet kunnen hebben dat hij/zij iets (zelf) kan. Hierbij hebben wij oog voor elk kind en geven wij de kinderen individuele aandacht.

De kinderen hier op school zijn onze toekomst, daarom vindt obs de Toekomst het belangrijk dat we de manier van leren centraal stellen in ons onderwijs. We werken daarom aan de hand van de acht intelligenties van Gardner:

  • Verbaal intelligent (woordknap)
  • Logisch intelligent (rekenknap)
  • Visueel intelligent (beeldknap)
  • Muzikaal intelligent (muziekknap)
  • Lichamelijk intelligent (beweegknap)
  • Interpersoonlijk intelligent (mensknap)
  • Intrapersoonlijk intelligent (zelfknap)
  • Natuurgericht intelligent (natuurknap) (Klamer-Hoogman, 2012)

Wij hechten waarde aan respect voor kinderen onderling, leerkrachten, omgeving en materiaal. Daarnaast leren kinderen bij ons op school van en met elkaar, door gebruik te maken van coöperatieve werkvormen. 

Onze leerlingen groeien op in een digitale wereld. Op Obs de Toekomst, krijgen de leerlingen de kans om met eigentijdse leermiddelen te leren, zodat zij in de toekomst mee kunnen komen met de digitalisering. Wij gebruiken Ipads als aanvullend lesmateriaal. Elke klas heeft vier Ipads tot hun beschikking, waar de leerlingen op maat gemaakt werk kunnen maken, en oefenen. 

 

Visie op de rol van de leerkracht:

Het ‘leren’ van onze leerlingen wordt steeds breder, daarbij zorgen wij ervoor dat onze manier van ‘lesgeven’ daarop wordt aangepast. Oftewel: adaptief leren en lesgeven. Voor het adaptief lesgeven gebruiken wij het Model adaptief onderwijs (Stevens, 1997). We passen niet alleen de onderwijsinhoud op het individuele kind aan, maar stemmen ook ons leraarsgedrag aan op de verschillen in tempo, temperament en talent. Daarnaast bieden we uitdaging, zodat alle kinderen actief mee doen (Klamer-Hoogman, 2012). Wij vinden dat leerkrachten zich moeten blijven ontwikkelen. Leerkrachten vormen bij ons op school professionele leergemeenschappen waarin reflectie en het ‘leren’ van de leerling centraal staat. Vaardigheden staat bij ons gelijk aan kennis en inzicht. 

 

Visie op het gebouw en de organisatie:

Wij zorgen voor een rijke leeromgeving waarin kinderen ontdekkend kunnen leren. De thema’s die bij VierKeerWijzer worden behandeld, zijn terug te vinden in de wandelgangen. Naast de sprekende thema’s maken we gebruik van de openbare ruimtes binnen de school. Door de open structuur van de lokalen en looprondes van de leerkrachten, zijn leerkrachten toegankelijk voor zowel leerling als collega’s. Aldus de leeromgeving moet worden aangepast aan de behoeften van leerlingen passend bij iedere ontwikkelingsfase.


Visie op openbaar onderwijs:

Openbaar onderwijs wil een ontmoetingsplaats zijn van kinderen, ouders, personeel met een verschillende levensbeschouwelijke culturele en sociaaleconomische achtergrond. Wij kenmerken ons door algemene toegankelijkheid, er wordt niet gediscrimineerd en principiële gelijkwaardigheid tussen jongens, meisjes en de verschillende geloven.