Veiligheidsprotocol
Ons beleidsplan richt zich op alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten, die binnen of in de directe omgeving van de school kunnen voorkomen.
Wat verstaan wij onder een veilige school?
De school moet een plek zijn waar rust heerst, waar kinderen, personeel en ouders/verzorgers zich thuis voelen en zich veilig weten, en waar alle betrokkenen respectvol, prettig en vriendelijk met elkaar omgaan. Dit betekent concreet:
Voor leerlingen:
- Niet pesten of gepest worden; jezelf mogen en kunnen zijn;
- De lessen kunnen volgen zonder dat je wordt lastiggevallen;
- Weten dat geweld en (seksuele) intimidatie uit den boze zijn;
- Bij iemand terecht kunnen als er problemen lijken te zijn;
- Serieus genomen worden door personeelsleden en overige medewerkers;
- Duidelijke afspraken over bovenstaande.
Voor ouders/verzorgers:
- Weten, dat de school zich inzet om de kinderen graag naar school te laten gaan;
- weten, dat de school zich inspant om bedreigingen te voorkomen;
- een luisterend oor vinden voor eventuele problemen;
- weten dat signalen worden opgepakt en problemen aangepakt;
- duidelijke afspraken over bovenstaande.
Voor personeel en andere medewerkers:
- met respect behandeld door leerlingen, ouders/verzorgers, collega’s, etc.;
- weten dat problemen worden aangepakt;
- ergens terecht kunnen met signalen;
- duidelijkheid over wat er gebeurt bij calamiteiten;
- duidelijk afspraken over bovenstaande.
Voor de omgeving/ de buurt:
- geen overlast van leerlingen die rond de school hangen;
- geen vandalisme, vervuiling of diefstal;
- weten dat leerlingen worden aangesproken op hun gedrag;
- een aanspreekpunt voor suggesties of eventuele klachten;
- signalen worden opgepakt en problemen aangepakt.
Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin ons personeel, onze leerlingen en onze bezoekers zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met onze school. Een positieve sociale binding met de school vormt een belangrijke voorwaarde voor een zo optimaal mogelijke leeromgeving voor ons personeel en leerlingen. Ons sociaal veiligheidsbeleid heeft als doel alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten evenals fysiek onveilige situatie binnen of in de directe omgeving van de school te doen voorkomen en daar waar incidenten voordoen of ondanks maatregelen t.a.v. fysieke veiligheid adequate maatregelen te treffen om verdere escalaties te voorkomen. Daarbij vangen we betrokkenen en andere (eventuele) slachtoffers zo goed mogelijk op. Respect voor elkaar, daar begint dit alles bij. Voor de omgeving en voor jezelf zijn de belangrijkste waarden en normen. Ook schoolregels hebben een preventief effect.
Primair niveau:
- onze aandacht voor onderwijs op maat;
- ons programma voor sociale en communicatieve vaardigheden, (KWINK);
- de opgestelde gedragsregels;
- de verwachte actieve rol van ouders;
- onze actieve aanpak van het (digitaal) pesten.
Secundair niveau:
- vroegtijdig mogelijke problemen signaleren en aanpakken;
- onze programma’s voor daders en slachtoffers van pesten;
- meldingsprocedure bij redelijk vermoeden van strafbaar feit.
BHV (Bedrijfshulpverlener)
Naast bovengenoemde vinden wij het op school van belang dat er personeel rondloopt met een BHV certificaat. Een BHV-er (bedrijfshulpverlener) kan Eerste Hulp verlenen en een beginnende brand bestrijden. Deze cursus wordt na het behalen van het diploma, meerdere keren opnieuw getest om ervoor te zorgen dat alle handelingen elk jaar opnieuw correct uitgevoerd zouden kunnen worden.
Een deel van het lerarenteam is hierin gespecialiseerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb