Directeur (Wouter)
De directeur van een basisschool plant, geeft leiding aan en coördineert de activiteiten van openbare, bijzondere en particuliere basisscholen.
Taken van de directeur zijn:
- Formuleert en implementeert een missie, beleid en strategieën.
- Stelt onderwijskundige doelen en standaarden vast.
- Bestuurt en coördineert de onderwijskundige, administratieve en financiële zaken van een basisschool.
- Houdt toezicht op het personeel, inclusief leidinggevenden, ondersteunend personeel, leerkrachten, etc.
- Ziet toe op zowel de ordehandhaving binnen als buiten de school.
- Overlegt met personeelsleden, bijv. om advies of verklaringen te geven of om procedurele vragen te beantwoorden.
- Evalueert het werk van leerkrachten, bijv. door klassenbezoek, het observeren van lesmethoden, het beoordelen van lesdoelen en lesmateriaal.
- Heeft de leiding over werving en training van personeelsleden.
- Ziet toe op het onderhoud van de schoolfaciliteiten.
- Stelt rapporten op over verschillende onderwerpen, zoals aanwezigheid, activiteiten, planning en personeelsdossiers.
- Vertegenwoordigt de school op bijeenkomsten, bijv. bijeenkomsten in de wijk.
- Promoot de school, bijv. d.m.v. publiciteit en contacten met andere organisaties.
De directeur, ofwel de schoolleider, is vooral bezig op schoolniveau. Dit wil niet zeggen dat hij niet zichtbaar is op leerling- en groepsniveau, maar daar komen we nog op terug.
De directeur is het gezicht van de school. Hij moet ervoor zorgen dat de schoolbanken gevuld worden, dat het onderwijskundige beleid op orde is.
Daarnaast moet de schoolleider een onderzoekende houding kunnen aan nemen ten aanzien van de school. Als schoolleider hoef je zelf geen onderzoekende houding aan te nemen, maar hij moet wel in staat zijn om data te lezen, begrijpen en interpreteren. Hij moet de dialoog organiseren tussen leraren en zo met het hele team betekenis geven aan data.
Ook bij de school resultaten is de schoolleider betrokken. Dit kan op meerdere manieren. (en hier komt het groepsniveau ook bij kijken) Op de eerste plaats worden de resultaten per groep en per hoofdvak gevolgd. De gemaakte toetsen worden door de schoolleider (met een onderzoekende houding) bekeken. De schoolleider gaat dan na of nog steeds dezelfde collectieve ambitie wordt nagestreefd, of de doelen die op schoolniveau zijn afgesproken zijn behaald. (met het hele team, dus elke taal werkt op schoolniveau) Denk aan de visie en missie van de school.
De schoolleider geeft aan de hand van deze resultaten feedback op de leerkrachten. Bij feedback gaat het niet om kritiek, maar is altijd gericht op persoonlijke groei van de leraar.
Op de tweede plaats worden de resultaten ook op lange termijn gevolgd op schoolniveau. Daarbij wordt er zowel gekeken naar de tussentijdse opbrengsten als naar de eindtoets van groep 8.
De schoolleider moet dus eigenlijk heel veel data analyseren en daarbij veel vraagstukken beantwoorden. Deze vragen zal een schoolleider voortdurend met zijn team bespreken. Stelselmatig rapporteert hij de uitkomsten aan het bestuur; hij schrijft in het jaarverslag over de uitkomsten en hij neemt bepaalde kwaliteitsgegevens op in de schoolgids, die tevens ook wordt samengesteld door de schoolleider.
Terugkomend op het leerling- en groepsniveau. Op het leerlingniveau is de schoolleider ook enigszins actief. Het is van belang dat iedereen weet wie de schoolleider is; het moet niet zo zijn dat niemand weet wie het is. Daarom is het belangrijk dat de schoolleider zijn gezicht vaak laat zien, in plaats van alleen maar in zijn kantoortje zitten of afwezig zijn. Denk aan een speech tijdens de sinterklaasviering, of bij het afscheid van groep 8, enzovoort. Verder heeft de schoolleider ook een rol als het gaat om conflicten tussen leerlingen onderling of tussen leerlingen en leerkrachten. Allereerst is het natuurlijk de rol van de leerkracht om desbetreffende conflicten op te lossen, maar de schoolleider kan, als het de leerkracht niet lukt, ook optreden. Zoals bij zijn taken hierboven beschreven ziet de schoolleider ook toe op de handhaving binnen de school.
Maak jouw eigen website met JouwWeb