Ontwikkelingsperspectief
Wanneer een kind de einddoelen van groep 8 niet zal halen en een leerachterstand heeft van 1,5 jaar of meer op één of meerdere gebieden dan geeft dit aanleiding tot het overstappen op een individuele leerlijn. De leerstof wordt dan aangepast op de behoeften van het kind door de stof te beperken/minimaliseren. Ook kunnen we ervoor kiezen op de leerstof op niveau aan te passen. Hierdoor laten we de kinderen toch succeservaringen opdoen en ontwikkelen ze zich positief.
In elke groep zitten kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften, de kinderen kunnen we met behulp van convergente differentiatie toch nog bij de reguliere doelen houden. Deze kinderen kunnen met behulp van deze manier van differentiëren toch het eindniveau groep 8 halen. Toch zijn er ook een aantal kinderen binnen onze basisscholen met een bijzondere ontwikkelingslijn. Dat kunnen kinderen met speciale onderwijsbehoeften zijn, die voorheen naar het speciaal(basis) onderwijs werden verwezen, maar die nu binnen de reguliere basisschool blijven. Dat kunnen ook kinderen zijn bij wie de ontwikkeling stagneert, maar die we toch binnen onze scholen met een aparte leerlijn, blijven onderwijzen. Voor hen is het van belang dat we een OPP op stellen, ook wel een ontwikkelperspectief genoemd. In gewone woorden: niet alleen zeggen, hij of zij gaat groep 8 niet halen, maar ook zeggen wat jij of zij wel gaat halen door het onderwijs dat je hem of haar gaat geven.
De inspectie stelt dat er een OPP moet worden opgesteld “voor de kinderen met specifieke onderwijsbehoeften die een eigen leerlijn krijgen voor één of meerdere vakgebieden en maximaal het eindniveau van groep 7 halen. Ondanks de inspanningen van school is het niet gelukt om het kind bij de groep te houden, zelfs niet met een minimumprogramma” (uit: analyse en waardering aug 2012, inspectie).
Een OPP wordt dus gebruikt voor kinderen die maximaal het eindniveau van groep 7 halen en wordt per specifiek kind opgesteld.
Maak jouw eigen website met JouwWeb