Ondersteuning op school

Om aan onze visie van de school te voldoen, namelijk dat ieder kind uniek is en zijn eigen talenten heeft moeten wij dit ook uitdiepen bij ieder kind. Op onze school is iedereen welkom en de talenten en interesses van de kinderen zijn het uitgangspunt voor ons onderwijs.

Wij hebben veel aandacht voor ieder kind (individueel) en wij willen ieder kind helpen en laten groeien in zijn of haar ontwikkeling. Respect voor de kinderen is hierin erg belangrijk. Wederzijds respect zullen wij stimuleren op onze school. Wij doen veel aan kanjertraining en we willen ieder kind het gevoel geven erbij te horen.

Voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften is dit niet anders. Onze IB’er werkt op een aantal dagen hard samen met de kinderen om ze naar een nieuw en hoger leerniveau te krijgen. Het maakt niet uit wat de onderwijsbehoeften zijn. Wij willen er namelijk zijn voor ieder kind en zullen deze ook bieden voor elk kind. Voor alles willen wij passende zorg bieden in alle uiteenlopende richtingen waarbij u kunt denken aan autisme, maar ook aan minder of juist meer begaafdheid. Het zijn slechts kleine voorbeelden en wij zijn er als school van overtuigd dat ook deze kinderen goed op onze school kunnen meekomen met de juiste hulp.

Naast onze keuze voor onderwijsassistenten in elke klas kunnen wij na overleg met ouders/verzorgers een traject voorstellen waarbij de IB’er ondersteuning kan bieden. Op deze manier komt ieder kind aan de onderwijsbehoeften die hij of zij nodig heeft en die zullen wij dus geven op deze manier.

Aan het traject met de IB’er gaan veel oefeningen met de onderwijsassistenten vooraf. Veel hulp kunnen we ook vanuit deze vakspecialisten bieden. Zij zijn erin getraind individuele of juist kleine groepjes kinderen vooruit te helpen in de ontwikkeling en wij zijn ervan overtuigt dat we hiermee veel kinderen in de juiste richting van het leren kunnen helpen. Is dit niet het geval dan zorgen wij dus na overleg voor een mogelijk traject met de IB’er waarbij wij nog wat extra aandacht geven aan het kind op de momenten waarbij wij en vooral het kind zelf ook denken dat dit nodig is.

 

Mocht een leerling erg goed zijn in rekenen of taal, dan bieden wij deze leerlingen natuurlijk uitdagend werk aan. Bij rekenen kan het bijvoorbeeld Rekentijgers zijn. Als het aanvullend/uitdagend materiaal onder het niveau van de leerlingen ligt, kan er ook voor gekozen worden bepaalde vakken klasoverstijgend te geven. Dit kan beteken dat een leerling uit groep 4 met de rekenles aansluit bij groep 5, en een leerling uit groep 7 bijvoorbeeld aansluit bij een les van groep 8. Wij maken dat binnen de school realistisch door reken- en taallessen op dezelfde momenten in te plannen op het rooster. De leerlingen zijn zo even de klas uit, maar missen geen andere vakken in hun eigen groep.

Maak jouw eigen website met JouwWeb