De cultuurcoördinator (icc'er) op de basisschool is de basis voor goed cultuuronderwijs. Als icc'er ben je de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving en coördineer je de culturele activiteiten op school. Vaak is de cultuurcoördinator een leerkracht of directeur, die zich via de cursus Interne Cultuurcoördinator heeft gespecialiseerd in cultuuronderwijs.

Taken van de cultuurcoördinator zijn:

  • Beleidsplannen
  • Begrotingen
  • Planningen maken
  • Activiteiten programmeren
  • Subsidies aanvragen
  • Deelnemen aan netwerken
  • Cultuuronderwijs geven

 

Motor voor cultuur

Belangrijk is dat er bij directie en schoolteam draagvlak is voor het cultuureducatiebeleid. Voor de uitvoering van de plannen betrek je als cultuurcoördinator dan ook het hele team en de directie. Samen met samenwerkingspartners en andere betrokkenen ga  je aan de slag om cultuureducatie handen en voeten te geven. Je bewaakt niet alleen de voortgang, maar adviseert, informeert en enthousiasmeert ook alle betrokkenen. Je onderhoudt contacten met culturele instellingen en kunstenaars en bent actief in inspirerende netwerken.

 

Competenties cultuurcoördinator

Als cultuurcoördinator (icc’er) moet je goed kunnen organiseren en samenwerken binnen en buiten je school. Je hebt een planmatige aanpak en communiceert intensief met culturele instellingen, het schoolteam en (externe) collega's. Ook weet je leerlingen, ouders en collega's te motiveren en te inspireren. Daarnaast heb je affiniteit met en kennis van de verschillende kunstdisciplines, wereldoriënterende vakken, cultureel erfgoed en nieuwe media. 

 

Met betrekking op zesfasesmodel is de cultuurcoördinator actief op ten eerste het leerlingniveau; hij of zij geeft namelijk het cultuuronderwijs aan de kinderen. Misschien hebben kinderen zelf inbreng om iets te bezoeken of connecties, of andersom, hebben enkele leerlingen meer aandacht nodig wat betreft het cultuuronderwijs. 

Ook is de cultuurcoördinator actief op het groepsniveau. De cultuurcoördinator moet ook een groep kunnen begeleiden. Daarbij komt dus ook de organisatie en de samenwerking binnen de school ter sprake. 

Inspireren is ook een belangrijk aspect, zoals boven beschreven. Dit gebeurd ook op leerling en groepsniveau. 

Op schoolniveau is de cultuurcoördinator bezig met het plannen van  de activiteiten en deze voor te stellen aan het team.  Ook moet er worden gekeken welke culturele activiteiten passen bij de identiteit van de school en de doelgroep.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb