Interview leerkracht onderbouw.
Geïnterviewd door Dorien Assen
- Hoe worden kinderen met dyslexie in de onderbouw begeleid?
In de onderbouw is dit nog niet gediagnosticeerd. Wel zijn er met vermoedens leerlingen die op de risicolijst komen. Dit zijn leerlingen waarbij toet uitslagen laag zijn en/of er dyslexie in de familie voorkomt. Bij de kleuters wordt er extra geoefend in de kleine kring en in groep 3/4 connect lezen. Dit mag pas getest worden na drie keer achtereenvolgend een E-score op DMT of spelling. Ook logopedie wordt ingezet.
- Hoe worden kinderen met dyscalculie in de onderbouw begeleid?
Aanbod van remediërende groep en materialen. Inbreng bij didactische specialist waarna je een rekenplan opstelt en individuele doelen stelt.
- Wat doen jullie als een leerling zwaar onder het niveau presteert?
Alle zorggroepen zoals verlengde instructie rekenen/lezen/spelling. Inzet logopedie en connect lezen. Inbreng in leerlingen bespreken met collega’s en de IB’er. Hierna kun me externen inschakelen, zoals de orthopedagoog, didactisch specialist. Eventueel neemt de orthopedagoog een IQ-test af om hierna eventueel een behandelplan of ontwikkeling perspectief op te stellen. Als laatste kan er voor overplaatsing naar het SBO gekozen worden.
- Wat doen jullie als een leerling boven niveau presteert?
Aanbod verrijkende materialen of bij onvoldoende aanbod verrijkend materiaal levelwerk. Vanaf groep vijf is er de verrijkingsklas.
- Hoe begeleiden jullie de kinderen met een gedragsstoornis?
Beloningssysteem, inbreng leerlingen bespreken (inzet methode sociaal-emotionele vorming), veel contact met ouders, time out en hierna kikken naar gedragsprotocol.
- Wanneer wordt er de keuze gemaakt om een leerling een jaar extra in dezelfde groep te laten? Wie zijn er betrokken bij het besluit?
Onvoldoende scores door het gehele jaar, sociaal-emotioneel onvoldoende om door te gaan, afwegen of een jaar opnieuw echt meerwaarde heeft. Betrokken zijn naaste collega’s, IB’er en eventueel didactisch specialist.
- Wanneer zet je een intern begeleider en/of onderwijsassistent in?
Bijvoorbeeld bij een leerling zoals J. P. uit groep 3b. Wanneer er een arrangement aangevraagd is (iemand die hem begeleid, recht op 10 uur extra hulp), hier gelden (als in geldzaken) voor zijn vrij gekomen en deze ingezet kan worden om aan de gestelde doelen van zijn/haar ontwikkelingsperspectief toe te werken.
Wat is zinvol om mee te nemen naar onze school?
Doormiddel van het gesprek met de leerkracht van groep 3a, heb ik bevestigd gekregen hoe belangrijk het is om kennis te hebben van objectief observeren en het interpreteren van je bevindingen. Daarbij komt kijken wie je er als leerkracht bij kunt halen om het kind verder te kunnen helpen met specifieke zorg. Is dat een orthopedagoog? Is het een logopedist? Wat zijn de onderwijsbehoeften van het kind?
Uiteraard is het van belang dat je de toetsgegevens goed in de gaten houdt, maar dat is niet het enige en het belangrijkste. Het welzijn van het kind in de groep en als individu speelt een grote rol.
Wat wij mee kunnen nemen uit het gesprek met deze leerkracht is, ken het kind waar je mee te maken hebt. Ken zijn of haar ouders en zorg ervoor dat zij op de hoogte zijn bij elke nieuwe stap. Communicatie tussen leerkracht, kind en ouder/verzorger zijn het belangrijkste als het gaat om 'uitzonderlijke' zorg voor het kind.
Maak jouw eigen website met JouwWeb