Rekencoördinator en daarnaast ook leerkracht (Jelle)

De rekencoördinator stimuleert en onderhoudt het rekenonderwijs op school.

 

Taken van de rekencoördinator zijn:

 

  • Ontwikkelen van het rekenbeleid
  • Inwerken van een nieuwe leerkracht
  • Coördineren van de keuze en invoering van de nieuwe rekenmethode
  • Vraagbaak zijn voor de leerkracht
  • Ontwikkelen van het groepsplan rekenen
  • Ontwikkelen opbrengstgericht rekenonderwijs
  • Geven van feedback
  • Effectief rekenonderwijs (waaronder monitoring)

 

Ook de rekencoördinator is actief op alle drie de niveaus, net als de taalcoördinator. Des te meer omdat ook de rekencoördinator ook leerkracht is. (Jelle).

Op leerlingniveau om individueel te kijken hoe een kind geholpen kan worden met taalproblemen, denk aan onderzoekjes doen, of een gesprekje met de betreffende leerkracht.

Op groepsniveau om te kijken hoe de groep scoort op taal, en dan alle groepen die er binnen de school zijn. Welke leerlingen vallen buiten de boot, hoe kan daar mee om worden gegaan.

Op schoolniveau kijkt de rekencoördinator welke methode het beste bij de school past, en welke materialen er moeten worden aangeschaft. Ook wordt er een handelingsplan gemaakt, en kijkt de rekencoördinator hoe de leerkrachten de lessen rondom rekenen vorm geven, en hoe de leerlingen daar op reageren. Verder kijkt de rekencoördinator naar de toetsresultaten van alle klassen en vergelijkt deze met voorgaande jaren. Daarnaast neemt de rekencoördinator deel aan rekenconferenties en studiedagen en speelt hij informatie door aan het team. Soms zijn er rekenwedstijden tussen scholen, en dat organiseert de rekencoördinator ook.  Tot slot geeft de rekencoördinator ook informatie aan de ouders, door onder andere af en toe een stukje in de nieuwsbrief te zetten.