Interview Directeur
Geïnterviewd door Sandra Dekker
- Wat is de rol van de stichting op het gebied van passend onderwijs?
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De overheid wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal (basis) onderwijs. In Apeldoorn werken de elf besturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis) onderwijs samen, om alle leerlingen passend onderwijs te kunnen geven.
Het samenwerkingsverband heeft een ondersteuningsplan Passend Onderwijs Apeldoorn geschreven voor de periode van 2014-2018. Dit ondersteuningsplan is met de gemeente, de onderwijsbesturen en de ondersteuningsplanraad besproken. Deze belanghebbenden hebben allemaal ingestemd met het plan. De ondersteuningsplanraad bestaat uit ouders en leerkrachten van de deelnemende scholen van het samenwerkingsverband. De ouders en leerkrachten zijn middels verkiezingen gekozen. Het ondersteuningsplan is op 1 mei 2014 naar de inspectie gestuurd.
Tussentijds is het ondersteuningsplan geëvalueerd en bijgesteld. Er is in juni 2016 een addendum aan toegevoegd. In het schooljaar 2017-2018 wordt een nieuw ondersteuningsplan geschreven.
Iedereen die belangstelling heeft om het ondersteuningsplan te lezen kan terecht op de website van Passend Onderwijs Apeldoorn.
- Hoe worden kinderen met dyslexie begeleid op school?
Basisscholen binnen Leerplein055 hebben afspraken gemaakt over de manier waarop ze omgaan met kinderen met leesproblemen. Uitgangspunt hierbij is het Protocol Leesproblemen en dyslexie, zoals dat is vastgesteld door het Expertisecentrum Nederlands.
- We stellen de zorgplicht op, hoe voldoen jullie hieraan?
Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal (basis) onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder bespreken. Als extra ondersteuning nodig is, wordt dit overlegd met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school. Verder kan de school afstemmen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) aan de school verbonden zijn. Genoemde medewerkers werken samen in het kernteam van de school. Bij een kernteambespreking wordt de ouder/verzorger vrijwel altijd uitgenodigd.
- Welke stappen ondernemen jullie wanneer er bij een leerling niet voldaan kan worden aan de zorgplicht?
Bij kinderen waarvan wij niet aan de basisbehoeften kunnen voldoen, kunnen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. In Apeldoorn werken tien besturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs samen om alle leerlingen passend onderwijs te kunnen geven.
- Krijgen kinderen met ADHD of autisme aangepast onderwijs?
De leerkracht probeert hier zelf rekening mee te houden bij het ontwerpen van de lessen. Zij probeert te voldoen aan de verschillende onderwijsbehoeften van alle leerlingen.
- Wie biedt er zorg en ondersteuning op de school? (IB’er, RT, leerkracht, ed)
Binnen onze school hebben we een intern begeleider. Zij heeft regelmatig gesprekken met de groepsleerkrachten waarbij de leerlingen worden besproken. Zij ondersteunt de leerkrachten bij het signaleren van eventuele problemen, het opstellen van de groepsplannen en helpt bij het verder uitzoeken van het probleem en het bieden van hulp. De intern begeleider is ook contactpersoon voor het samenwerkingsverband Passend Onderwijs.
In oktober 2017 is het schoolondersteuningsprofiel geactualiseerd.
Het ondersteuningsprofiel bestaat uit de volgende onderdelen:
- een korte typering van onze school;
- de kwaliteit van onze basisondersteuning;
- de deskundigheid voor extra ondersteuning waarover onze school beschikt;
- de voorzieningen die onze school heeft om leerlingen extra ondersteuning te bieden;
- de voorzieningen in de fysieke omgeving;
- de samenwerkende ketenpartners;
- belangrijke kengetallen van onze school.
- Is er binnen de school ook plek voor kinderen met een lichamelijke handicap (bijvoorbeeld in een rolstoel)?
Voor kinderen in een rolstoel is het bij ons op school erg moeilijk om zich te verplaatsen. Er zijn namelijk veel trappen bij ons op school. Zelfs om bij de twee lokalen beneden te komen zul je een aantal treden op moeten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb