Taalcoördinator en daarnaast ook leerkracht (Sandra)

Bij het ontwikkelen en uitvoeren van taalbeleid speelt de taalcoördinator een cruciale rol.

In de eerste plaats is de taalcoördinator iemand die inhoudelijke deskundigheid ontwikkeld heeft op het gebied van taalonderwijs.

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van taal en taaldidactiek vinden hun weg naar conferenties, naar tijdschriften, naar boeken.

De taalcoördinator zorgt ervoor dat hij daarvan op de hoogte blijft. Zijn kennis deelt hij met het schoolteam.

In de tweede plaats is een taalcoördinator een communicator. Hij loopt niet te ver voor de troepen uit, maar geeft impulsen en levert ideeën. Hij organiseert voorbeeldlessen en regelt dat de leerkrachten bij elkaar in de klas gaat kijken. Hij laat ieder in zijn waarde, maar zet het taalonderwijs wel op de agenda.

In de derde plaats zorgt hij ervoor dat alle verbeteringen, alle veranderingen, niet alleen maar korte tijd centraal staan, maar een duurzaam effect hebben. Wat is ingevoerd, wordt bijgehouden, verzorgd, ook in nieuwe periodes waar andere veranderingen centraal komen te staan.

 

Taken van de taalcoördinator zijn:

  • Beginnende en gevorderde geletterdheid (doelen Expertisecentrum Nederlands/referentieniveaus).
  • Leestechniek (inclusief vernieuwd protocol dyslexie).
  • Woordenschat
  • Competenties Taalexpert, o.a. in relatie tot teamontwikkeling.
  • Leesbegrip
  • Leesbevordering
  • Stellen en spellen.
  • Mondelinge taalvaardigheid (spreken / luisteren).
  • Effectief taalonderwijs (waaronder monitoring)

 

De taalcoördinator is tegelijkertijd ook leerkracht. (Sandra). De niveaus waar de leerkracht actief is, zijn al beschreven onder het kopje leerkrachten. De taalcoördinator is dus ook actief op alle 3 de niveaus: leerlingniveau om individueel te kijken hoe een kind geholpen kan worden met taalproblemen, denk aan onderzoekjes doen, of een gesprekje met de betreffende leerkracht; op groepsniveau om te kijken hoe de groep scoort op taal, en dan alle groepen die er binnen de school zijn. En op schoolniveau om te zien wat de scores van de afgelopen jaren zijn, om zo een vergelijking te kunnen maken met het huidige jaar en de toekomst. Daarnaast is het schoolniveau belangrijk voor de taal coördinator, omdat diegene ervoor moet zorgen dat de taal op niveau blijft binnen de school. Taal is altijd in ontwikkeling, en daar moet je als school natuurlijk in meegaan. Daarnaast is het bijhouden van de benodigde materialen ook van belang, en eventuele cursussen voor de leerkrachten om het taalniveau op peil te houden. Het is immers de leerkracht die het doet!

Tot slot geeft de taalcoördinator ook informatie aan de ouders, door onder andere af en toe een stukje in de nieuwsbrief te zetten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb