Koppeling visie-hgw/ogw
Onze visie op passend onderwijs is dat wij juist uitgaan van de verschillen. Elk kind heeft zijn talenten, maar ook zijn minder sterke punten. Daarbij willen wij met oog op ontwikkelingsgericht werken dat wij de lat hoog durven te leggen voor de leerlingen die het aankunnen. Ook vinden wij het belangrijk dat de leerlingen kunnen presteren naar eigen vermogen. Zo kunnen leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften zich ontwikkelen op hun niveau, maar wel met het einddoel in het perspectief.
Omdat elk kind uniek is, zoals wij ook in onze visie beschrijven, proberen wij daar als school ook op in te spelen. Wij zorgen voor een rijke leeromgeving zodat de kinderen ontdekkend kunnen leren. Daarbij hebben wij gekeken naar de uitgangspunten van het HGW, het handelingsgericht werken.
Omdat niet elk kind gelijk is, en andere behoeften heeft als het gaat om leren, stellen wij de onderwijsbehoeften centraal. We bekijken wat de leerlingen nodig hebben om een bepaald doel te halen. Dit doen wij aan de hand van differentiatie en adaptief onderwijs, waarbij we de klassen zo goed mogelijk in niveaugroepen proberen te verdelen om de prestaties van de leerlingen zo optimaal mogelijk te laten zijn. De kinderen leren zo ook van en met elkaar, aan de hand van coöperatieve werkvormen. Deze kunnen in de lessen geïntegreerd worden.
De omgeving speelt ook een rol. Om een rijke leeromgeving te creëren moet je beginnen bij het aanpakken van de aankleding van het lokaal. Zo lok je leerprocessen uit, en tevens biedt de omgeving ook ondersteuning. Denk aan het letterbord in groep 3, of de tijdbalk voor geschiedenis in de midden en bovenbouw.
Toch blijft de belangrijkste steunpilaar voor de kinderen de leerkracht zelf. Het is de leerkracht die het doet! Onze leerkrachten hebben ene cruciale rol als het gaat over de ontwikkeling van de kinderen. Wij vinden het ook belangrijk dat onze leerkrachten goed geschoold zijn, maar dat dan ook blijven. Leerkrachten vormen bij ons op school professionele leergemeenschappen waarin reflectie en het ‘leren’ van de leerling centraal staat. Daarbij zijn ook de positieve aspecten van kind, groep, leraar, school en ouders van groot belang. Om ons onderwijs te realiseren zijn er soms ook instanties van buitenaf nodig, zoals de ouders. Tussen de verschillende instanties, zoals hierboven genoemd, moet ook een goede samenwerking zijn. Dit is noodzakelijk om een effectieve aanpak te kunnen realiseren en de kinderen te laten bloeien.
Maak jouw eigen website met JouwWeb