De leerkrachten
Een leerkracht basisschool geeft les aan kinderen op openbare, bijzondere of particuliere basisscholen.
Taken van de leerkrachten zijn:
- Stelt lesplannen op (zowel lange termijn als dagelijkse plannen) volgens de richtlijnen van het curriculum.
- Bereidt klassikale lessen voor, bijv. door materialen te verzamelen en het klaslokaal gereed te maken.
- Instrueert kinderen individueel en in groepsverband, maakt daarbij gebruik van verschillende onderwijsmethoden en materialen (bijv. computers, boeken, spellen), aangepast aan de verschillende behoeften van kinderen.
- Houdt orde en zorgt voor een goede werksfeer in het klaslokaal.
- Plant en begeleidt activiteiten met de kinderen, bijv. sportactiviteiten, concerten en excursies.
- Geeft de kinderen werk voor in de klas en huiswerk en beoordeelt dit.
- Bereidt tests en opdrachten voor, neemt ze af bij de kinderen en beoordeelt de resultaten om de voortgang van de kinderen te evalueren.
- Observeert en evalueert de prestaties en het gedrag van de kinderen.
- Houdt toezicht op kinderen tijdens lessen en op andere tijden gedurende de schooldag, zoals op de speelplaats tijdens pauzes.
- Neemt deel aan werkoverleg en andere vergaderingen en overlegt met andere leerkrachten over onderwijskundige kwesties.
- Bereidt zich voor op ouderbijeenkomsten en woont deze bij, bijv. om de voortgang en eventuele problemen van kinderen te bespreken.
De link tussen de leerkrachten en het zesfasenmodel is dat de leerkracht de belangrijkste spil is voor de kinderen (en hun ouders). De leerkracht doet er toe. Als leerkracht ben je verantwoordelijk voor de totale groep waar je les aan geeft. Je bent tenslotte groepsleraar. Je stimuleert en volgt de hele ontwikkeling van jouw leerlingen in je groep. De uitdaging is om daarbij recht te doen aan de individuele behoeften van iedere leerling in de klas. De groep is hierbij het uitgangspunt en als leraar heb je de leiding.
Kortom, de leerkracht is zowel actief op leerlingniveau, als of groepsniveau. Sterker nog, ook op schoolniveau zal de leerkracht zijn steentje moeten bijdragen. Desalniettemin in mindere mate, maar toch is dit van belang voor de school. Te denken valt aan de organisatie van de kerst- of sinterklaas viering, de schoolreisjes, denk aan kwaliteitszorg: Is de school in staat om zichzelf als lerende organisatie te ontwikkelen? Dit laatste punt heeft ook betrekking op de leerkrachten. Als zij namelijk signaleren dat het minder goed gaat met het rekenonderwijs, moeten zijn hier adequaat op kunnen reageren en samen, dus op schoolniveau, een oplossing vinden voor het probleem.
Maak jouw eigen website met JouwWeb