Interview Intern Begeleider van basisschool st. Jozef te Wijhe
Geïnterviewd: M. Kragt,
Interviewer: Wouter Zeevaarder
- Hoe signaleren jullie dyslexie, en hoe handelen jullie daarmee?
Bij de kleuters nemen wij al de risico dyslexie screening af. Op het inschrijfformulier kunnen ouders ook aangeven of dyslexie voorkomt in de familie.
Daarnaast check ik alle DMT en AVI gegevens twee keer per jaar. Als de kinderen een lage score hebben (een V of IV) dan komen ze in aanmerking voor connect lezen in groep 3-4 of ralfilezen in groep 5-8. Daar houd ik ook de interventieperiodes bij. Als kinderen 3 keer intensief extra leesuren hebben gehad dan kunnen ze in aanmerking komen voor een extern dyslexie traject bij Obalo of Braams. Dit koppel ik terug tijdens de groepsbespreking met de leerkracht en zit vervolgens bij de oudergesprekken.
- Hoe signaleren jullie dyscalculie, en hoe handelen jullie daarmee?
Dyscalculie is altijd een heel lastige, Ik krijg het extra rekenuren niet rond zoals bij lezen. Vaak verwijs je dan naar een extern bureau. Dyscalculie wordt minimaal vastgesteld.
- Wat zijn de mogelijkheden die jij als intern begeleider kan bieden wanneer een leerling onder het niveau presteert?
Ik ondersteun bij de gesprekken. Zorg voor de verslaglegging en leg het contact met externen. Daarnaast geef ik extra leesonderwijs aan de leerlingen.
- Hoe lang duurt een begeleidingstraject gemiddeld?
Dat verschilt enorm per leerling. Sommige leerling hebben wel 2 jaar in de bovenbouw ralfilezen. Dat is afhankelijk van de vooruitgang. We proberen het ook af te wisselen met tutorlezen om het lezen wel leuk te houden.
- Bij welke stoornissen is de begeleidingstijd per week het hoogst?
Intern bieden wij 3 keer per week 20 minuten extra leesonderwijs aan. Als je naar een extern bureau gaat is dit vaak 45 minuten tot een uur.
- Welke materialen gebruik je voor het signaleren?
risico dyslexie screening
AVI toetsen
DMT toetsen
Observaties
- Wat is jouw rol binnen de school met oog op passend onderwijs?
signaleren en afstemmen met de leerkrachten en ouders
Wat is zinvol om mee te nemen naar onze school
Het mooie wat er in ons gesprek naar voren kwam, en wat ook handig is voor onze fictieve school, is dat de Intern Begeleider eigenlijk onmisbaar is. De intern Begeleider is betrokken in de gehele school, in elke groep. Daarnaast vond ik het ook mooi om te horen dat ze extern ook handvatten heeft om leerlingen te kunnen begeleiden. Verder moet ik ook zeggen dat een Intern Begeleider heel veel te doen heeft, waardoor het soms gewoon tijd tekort komt. Dat is te zien bij de hulp die de Intern Begeleider geeft voor dyscalculie.
Wat ik belangrijk vind om mee te nemen, is dat een Intern begeleider de leerkrachten kan ondersteunen en informeren over de zorgaanpak van leerlingen. Dit scheelt werk voor de leerkrachten, en je bekijkt de situaties vanaf verschillende invalshoeken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb