Passend onderwijs

Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Dat betekent dat zij er sinds 1 augustus 2014 voor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden.

Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit meteen aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind passend onderwijs te bieden.

Samenwerkingsverbanden van scholen in de regio.

Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. In deze samenwerkingsverbanden werken het reguliere en speciaal onderwijs, cluster 3 en 4 samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeente over de inzet en afstemming met jeugdzorg.

Financiering extra ondersteuning.

De samenwerkingsverbanden ontvangen geld voor extra ondersteuning. Dit wordt verdeeld op basis van de afspraken die in het samenwerkingsverband zijn gemaakt over de scholen. Zo is meer maatwerk mogelijk en kan het geld zoveel mogelijk worden gebruikt voor ondersteuning op de reguliere school en in de klas.

 

Ontwikkelingsperspectief

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stelt de school een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Hierin staan de onderwijsdoelen en ondersteuning beschreven. Een verplicht onderdeel in het ontwikkelingsperspectief is de verwachte uitstroombestemming en de onderbouwing daarvan. De onderbouwing bevat in elk geval de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijsproces. Het onderwijsaanbod en de te bieden ondersteuning en begeleiding staan hierin beschreven. Met behulp van de voortgangsregistratie en het leerlingvolgsysteem kan de school vaststellen of de leerling zich volgens de verwachtingen ontwikkelt. De doelen kunnen naar boven of naar beneden bijgesteld worden. Het ontwikkelingsperspectief wordt met de ouders besproken.

Samenwerkingsverband de Stroming

De Stroming is een samenwerkingsverband met verschillende basisscholen. Het samenwerkingsverband ondersteunt de scholen bij het bieden van een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Kinderen verschillen in het aanbod dat nodig is. Er kunnen bijvoorbeeld verschillen zijn in leervermogen, begaafdheid, werkhouding, leertempo, concentratie, sociaal/emotionele ontwikkeling of persoonlijkheid.

Als school willen wij met deze verschillen rekening houden. Signalen uit het leerlingvolgsysteem, waarnemingen van de leerkracht of ouders kunnen aanleiding geven tot een ander aanbod, een handelingsplan of een eigen leerlijn. De school kan een beroep doen op de expertise die Stroming in huis heeft. Bijvoorbeeld door het inschakelen van een preventief begeleider of de orthopedagoog. In overleg met de ouders kan de hulp van een deskundige worden ingeroepen. Een orthopedagoog of een psycholoog kan onderzoek doen naar de begaafdheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook kan zij observeren in de groep. Hieruit volgt een advies over de onderwijsbehoeften van een leerling. Dit advies wordt met school en ouders besproken. Een preventief begeleider ondersteunt de leerkracht en geeft advies om de leerling preventief te begeleiden, zodat verder uitval voorkomen kan worden. Als de school niet kan voldoen aan de hulpvraag van de leerling kan een aanmelding bij de CTT (Commissie Toewijzing en Toelaatbaarheid) volgen.

 

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Als je meer wil weten over de landelijke ontwikkelingen kun je een kijkje nemen op de website van passend onderwijs.

Toelating Speciaal (Basis) Onderwijs
Wij zetten ons in voor de ontwikkelmogelijkheden van onze leerlingen. Soms lukt dat niet (meer) binnen onze eigen scholen. Dan kunnen wij, in overleg met de ouders/verzorgers, een verwijzing aanvragen naar het Speciaal (Basis) Onderwijs (SBO of SO) bij de Commissie Toewijzen Toelaatbaarheid (CTT). Aanmelden gaat altijd via de school. Ouders kunnen hun kind niet rechtstreeks aanmelden bij de CTT.
Het Samenwerkingsverband PO 2305 beslist op verzoek van een schoolbestuur of een leerling toelaatbaar is tot het (S)BO. Wanneer u het niet met deze beslissing eens bent, kunt u schriftelijk een klacht indienen:

Samenwerkingsverband 2305PO
Postbus 290
8000AG Zwolle
info@2305PO.nl

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb