Geïnterviewd: M. Meppelink, Onderwijsassistent op de Professor Waterinkschool te Hardenberg.
Geïnterviewd door: Lian Arendsz

  • Wat is jouw rol binnen de groep met het oog op passend onderwijs?

De kinderen die hier op school komen, zitten hier natuurlijk allemaal met een reden. In de meeste gevallen lukte het de leerkracht op het reguliere onderwijs niet, om de kinderen te geven wat ze nodig hadden. Mijn rol is vooral het ondersteunen van de leerkracht in de groep. Dit kan met van alles zijn, soms zijn er kinderen die net een stukje extra individuele aandacht nodig zijn dit geef ik deze kinderen dan. Daarnaast signaleer ik opvallend gedrag en geef ik dit door aan de leerkracht, ik bekijk de dingen vanuit een ander perspectief. Zelf vind ik het fijn dat de leerkracht hier ook naar luistert, ze vind het juist fijn dat ik mee kijk. Op deze manier kun je als onderwijsassistent ervoor zorgen dat de kinderen nog meer krijgen wat ze nodig zijn.

  • Wat zijn op deze school de functies/taken die jij als onderwijsassistent uitvoert?

Zoals ik net al zij ben ik er echt als ondersteuning voor de leerkracht. Ik ondersteun de leerkracht in de klas tijdens het knutselen/ de vrijere vakken. Ik denk mee over eventuele opdrachten voor in de les. Daarnaast observeer ik en geef ik gesignaleerd gedrag door. Ook denk ik mee over hoe we eventueel gedrag kunnen verbeteren. De leerkracht vraagt mij soms om mee te denken, op andere momenten geeft ze aan dat ze zelf gaat kijken wat ze aan deze situatie kan doen. Op zulk soort momenten bemoei ik mij daar ook niet meer mee, dit is iets wat de leerkracht dan zelf gaat oplossen. Daarnaast geef ik ook de taalles aan groep 4 en de rekenles aan groep 3, ik ben officieel een leerkracht maar ben aan het werk als onderwijsassistent. Hierdoor ben ik bevoegd om les te geven, op deze manier komen we tegemoet aan de behoeftes van de kinderen namelijk het werken in kleinere groepen en het krijgen van individuele aandacht. Echter verschillen de taken per onderwijsassistent hier op school, ik weet bijv. dat de onderwijsassistent die op vrijdag in groep 3/4 is. Ook verschillende taken uitvoert in andere groepen, hier is ze vooral individueel met een kind bezig.

  • Door wie worden jouw taken vastgesteld?

Mijn taken worden vastgesteld door de groepsleerkracht. Dit gaat wel in overleg met mij, tegelijkertijd zijn mijn taken erg afhankelijk van de behoeftes van de kinderen. Als er een kind is dat extra oefening nodig is, ben ik degene die daar voor gaat zorgen.

  • Hoe begeleid je de leerlingen in de klassikale groep?

Dit is sterk afhankelijk van het kind. Ik probeer zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van de kinderen. Als ik taal aan groep 4 geef, schrijf ik altijd mee op het bord. Deze kinderen vinden het erg moeilijk om de tekst in hun hoofd op papier te krijgen, zij zijn het dus echt nodig om de tekst te zien en het dan over te schrijven. Een kind dat het nodig is om met materiaal te werken, mag met materiaal werken. Daarnaast kijk ik ook heel erg naar het niveau van het kind en pas ik mijn uitleg hierop aan.

  • Hoe begeleid je de leerlingen in kleine groepjes?

De kinderen hier werken natuurlijk al veel in kleinere groepjes. Als er kinderen zijn die bepaalde dingen erg moeilijk vinden, dan besteed ik hier vaak ’s middags extra aandacht aan. Ik neem de kinderen die met een bepaald onderdeel moeite hebben dan mee naar een extra lokaal en oefen nog een keer extra de letters of het tellen met deze kinderen. Afhankelijk van wat ze moeilijk vinden natuurlijk.

  • Wat is jouw rol binnen de begeleiding van een zorgleerling?

Hier heb ik niet echt een rol in. Het enigste wat ik dus doe is het signaleren van gedrag, dit geef ik dan weer door aan de leerkracht. In sommige gevallen vraag de leerkracht mij dan om mee te denken over een oplossing, maar vaak zegt zij wat we hier het beste mee kunnen gaan doen. In sommige gevallen gaat ze in gesprek met de IB’er. Nou moet ik erbij zeggen dat het begrip ‘zorgleerling’ hier natuurlijk wel heel anders is dan op een reguliere school. De kinderen die hier komen hebben natuurlijk allemaal hun zorg, maar dat is hoe de groep in elkaar zit. Onder ‘zorgleerling’ vallen hier echt de kinderen die ver achter lopen in hun ontwikkeling of waarbij het gedrag niet te corrigeren is. Hierbij komt de IB’er dan te sprake. Over het algemeen zijn de kinderen hier prima te corrigeren als je duidelijk bent in je regels.

 

Wat is zinvol om mee te nemen naar onze school.

Het mooie aan een onderwijsassistent in een school is dat je de kinderen extra begeleiding kunt bieden in de klassikale groep, maar ook in kleinere groepjes of zelf bij individuele kinderen. Een onderwijsassistent kunnen wij op onze fictieve school inzetten ter ondersteuning in de groep, maar ook om kleinere groepjes extra begeleiding te geven bij de onderwerpen die ze als lastiger ervaren. Hierdoor ondersteunt een onderwijsassistent de leerkracht en krijgt de leerkracht de mogelijkheid om andere kinderen extra aandacht te geven. Je kunt een onderwijsassistent natuurlijk ook inzetten voor de sterkere leerlingen, het hoeft niet altijd voor de zwakkere leerlingen te zijn. 

Iets wat denk ik ook wel belangrijk is om mee te nemen, is dat een onderwijsassistent een leerling vanuit een ander perspectief bekijkt. Waardoor je een leerling als leerkracht zijnde ineens heel anders kunt bekijken. Misschien was jou het wel niet opgevallen, maar de onderwijsassistent wel. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb